Sivananda yoga


Sivananda-yoga, is een yoga vorm die is ontstaan uit de lessen van Swami Sivananda.

Een van de grootste Indiase yogameesters van de vorige eeuw. 

Wat is het?

Sivananda is afgeleid van hatha yoga.  Een typische yogales omvat de zonnegroet, 12 basishoudingen, twee ademhalingsoefeningen en een diepe eindontspanning. Naarmate het niveau stijgt worden de houdingen langer aangehouden en worden er variaties op de basishoudingen geleerd. Houdingen waarbij spanning en ontspanning elkaar afwisselen. Sivananda-yoga verkreeg zijn bekendheid vooral door de verbreiding van Sivananda's leerling, Swami Vishnu Devananda. Hij richtte de non-profitorganisatie Sivananda Yoga Vedanta Centres op waar het alleenrecht voor de opleiding van leraren in vastlegde. Zijn boek The Complete Illustrated Book of Yoga is een van de eerste belangrijke yogaboeken die in het Westen verscheen. In tegenstelling tot Ashtanga-vinyasa waarbij er aanspraak wordt gemaakt op een meer atletisch vermogen van de beoefenaar en er gebruik wordt gemaakt van bandha’s ligt er bij Sivananda-yoga meer nadruk op veelvuldige ontspanning en de volledige yoga-ademhaling. Yogahoudingen/asanas zijn geschikt voor iedereen. Er is geen leeftijdsgrens voor mensen die yoga willen beoefenen, of asanas, zoals de yoga houdingen genoemd worden. Ze kunnen beoefend worden op elke leeftijd, het maakt niet uit of je 5 of 95 bent. Asanas worden langzaam en op een geconcentreerde wijze uitgevoerd terwijl we diep en bewust ademhalen. De yoga houdingen versterken het lichaam en hebben een positief effect op de geest en de ziel.Yoga houdingen verbeteren de soepelheid van de ruggengraat en de gewrichten en versterken de lichaamsspieren, klieren en interne organen. Het lichaam wordt versterkt en hervindt zijn ideale vorm. Regelmatige beoefening leidt tot een nieuw gevoel van fysiek welzijn en energie, helpt om angst te overwinnen, vertrouwen te ontwikkelen en innerlijke rust te vinden.